Bedrijfsmodel canvas
Date :
10 May 2021

Het belang van een bedrijfsmodel Canvas

Een goed artikel van Joy van der Veer van TIAS. Hij omschrijft mooi hoe de waarderingspraktijk van een business valuator eruit ziet.

Wat onderscheidt de onderneming die wordt gewaardeerd van andere, soortgelijke ondernemingen? Hoe lang zullen ze dit concurrentievoordeel behouden? Wat is hun huidige bedrijfsmodel ? Wat zal hun business model zijn over vijf jaar? Hoe zal de evolutie van hun business model de resultaten van de onderneming beïnvloeden en welke investeringen zijn noodzakelijk? Door de antwoorden op deze vragen te geven en ze met behulp van kwalitatieve analyse te vertalen in een financiële projectie, kunnen bedrijfswaarderingsanalisten de “kristallen bol” waarin ze turen een stuk duidelijker maken.

Fade rate analyse van het bedrijfsmodel

De opkomst van kwalitatieve analyse in bedrijfswaardering heeft geleid tot een nieuwe, meer verfijnde waarderingstechniek: fade rate analyse. Aan de hand van de antwoorden op de bovenstaande vragen voorspelt een fade rate analyse hoe winstgevend het business model van een onderneming vandaag, morgen en op lange termijn zal zijn.

Als het verwachte rendement hoger is dan het vereiste rendement, moeten bedrijfswaarderingsanalisten bepalen hoe lang de onderneming dit voordeel ten opzichte van haar concurrenten kan behouden en wat daarvoor nodig zal zijn.

Van kwalitatieve analyse naar business modeling

Een groeiend besef van het belang van een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve analyse bij bedrijfswaarderingen heeft ertoe geleid dat analisten veel meer aandacht besteden aan business modeling. Als het onderwerp van een bedrijfswaardering geen duidelijk business model heeft, zullen zij er een moeten ontwikkelen voordat de waardering kan doorgaan.

Zij kunnen beginnen met het onderzoeken van hun bestaande bedrijfsstrategieën en deze verder uitwerken met behulp van een instrument, zoals het Business Model Canvas. Business valuation analisten gebruiken het Business Model Canvas ook vaak als een handig kader tijdens gesprekken met het management over het vijfjarig business plan van hun onderneming.

Het Business Model Canvas gebruiken als startpunt van het bedrijfsmodel

Hoewel het Business Model Canvas al enige tijd bestaat, blijft het populair omdat het duidelijk, coherent, breed toepasbaar en gemakkelijk te begrijpen is – je hoeft geen econoom te zijn om het te gebruiken. Het is ook een uitstekend hulpmiddel voor het genereren van gegevens voor analyse. Voor bedrijfswaarderingsanalisten is het een logisch uitgangspunt voor het analyseren van het bedrijfsmodel en de inkomstengeneratiestrategieën van een bedrijf.

De resulterende kwalitatieve gegevens kunnen vervolgens worden omgezet in kwantitatieve gegevens en worden gebruikt om een financiële projectie te construeren. Deze projectie vormt de basis voor de beoordeling van de waarde van het bedrijf in kwestie.

Nieuwe methodologie

Het groeiende belang van kwalitatieve analyse verandert snel de manier waarop bedrijfswaarderingsanalisten werken. In plaats van meteen in de financiële kant van de zaak te duiken, beginnen bedrijfswaarderingsanalisten vandaag met het analyseren van het bedrijfsplan en de strategie van een onderneming. Om dit effectief te doen, zijn bepaalde vaardigheden vereist, zoals het vermogen om een solide business plan op te stellen, om effectief te communiceren met het management van de onderneming die wordt gewaardeerd, en om kwalitatieve analyses te vertalen in bruikbare gegevens.

 

 

Bron TIAS; Schrijver Joy van der Veer; Doel van het Artikel is om de MBV opleiding te promoten.; Vertaald uit het Engels

 

Related posts

Kredietscore
Kredietscore bij aanvraag

Kredietscore geeft inzicht in kans op succes bij kredietaanvraag. Informatie…

0 comments
Ondernemingswaarde
Ondernemingswaarde en aandeelhouderswaarde

Ondernemingswaarde en aandeelhouderswaarde: twee niet te verwarren begrippen Ondernemingswaarde, aandeelhouderswaarde,…

0 comments
WordPress Lightbox Plugin